IDA

by romskey

Ida, Ida… Oskar? Polski? „Pewnie o Żydach?” rzuciłem żartem do znajomej sugerując, że na statuetkę może zasłużyć tylko taki film.
– Holland i kilku innych nie dostało – zaznaczyła z przekąsem, co natychmiast skwitowałem tym, że być może w pozostałych Polacy nie byli nazbyt żydożerni. Dziś już wiem o tym, że autor ma korzenie żydowskie, dlatego dostał!;)

Nie chcąc dyskutować o nieznanym obejrzałem Idę, a że lubię ambitne kino spodobał mi się czarno-biały obraz. Film bez przekłamań, bez gotowej tezy, bez abstrakcji, niesensacyjny, niemal typowy polski dramat psychologiczny, w którym autor mając niezwykłą okazję wszczepić w finale nieco nadziei i optymizmu topi bohaterką w polskiej mgle i śnieżycy.

Naprawdę nie wiem o co toczy się dyskusja. Im dłużej trzymam się z daleka od mediów lub sieci, tym bardziej absurd docierających przekazów wzburza we mnie kryw. Uwierzcie, jest coraz gorzej i głupiej. Gdy człowiek w tym tkwi to nie zauważa, przywyka do subtelnych zmian i jest trochę jak z dorastaniem czy starzeniem – bliscy lub znajomi wciąż wyglądają tak samo, dopiero dłuższa rozłąka ukazuje skalę zmian.

Przeczytałem wywiad z reżyserem i on sam stwierdza, że grzeje go to co myśli sobie ten pan czy tamta pani. Zrealizował swoją wizję a „nie podoba się? – to za uszy nie trzymam”. Nie straciłem czasu, nie żałuję. W chaosie wytwarzanego na masową skalę główna miło zobaczyć coś odmiennego, a że w polskim klimacie martyrologicznym?… cóż, może inaczej nie da się.
Czy jestem mądrzejszy? Nie wiem. Autor zgrabnie połączył kilka obecnych w zbiorowej świadomości wątków i przyznam, że każdy mógł znaleźć w filmie coś czego szukał. Krytyka w takich okolicznościach jawi się wyłącznie jako wiara w to, że atak na coś co stało się z dnia na dzień znane i cenione sprawi, że kał wypadający ludziom z gęb znajdzie się w polu zasięgu jupiterów (oczywiście srajtaśmą nieodzownie „polskość i katolicyzm”).

To tyle ode mnie.
Pozdrawiam

P.S.
Dlaczego tylu nie poznało się na Idzie aż do chwili zdobycia przez film statuetki?
A może Akademia Filmowa miała inną wersję?;)

ida

