CYGANKA I CHRZEŚCIJANIN

by romskey

Kilka lat temu, w jednym z malowniczych miasteczek podeszła do mnie Cyganka.
– Panie, daj pan 5 zł, powróżę, szczęście będziesz pan miał…
Uśmiechnąłem się do niej:
– Szczęście to ja mam, pieniędzy nie mam.
Cyganka spojrzała na mnie jak na dziwoląga, zmarszczyła brwi i pewnie rzucała jakieś uroki, ale stwierdziwszy brak jakiejkolwiek reakcji z mojej strony skapitulowała.

Wczoraj, na ulicy jednego z polskich miast dostrzegłem jegomościa z plikiem małych karteczek w dłoni, który żywo dyskutował z dziewczyną trzymającą wielką reklamę restauracji. Ucieszyłem się, gdyż wyczułem szansę przemknięcia obok obojga i uniknięcia rytuału wręczenia mi jakiejś ulotki, jednak jegomość zauważywszy mnie ruszył w moim kierunku. Tryskał optymizmem dlatego pogodziłem się z losem.
– Jeździ pan? – zagaił odsłaniając wszystkie zęby
– Nie – domyśliłem się, że chodzi o jakieś „super ubezpieczenie”.
– Ale autobusami pan jeździ? – dociekał.
– Nie, piechotą chodzę – podjąłem grę.
– No, ale podróżuje pan więc, a św. Krzysztof to patron podróżników. Tu mam święte obrazki, poświęcone, z pewnością droga będzie bezpieczna (itd. itp).
Uniósł dłoń i wsunął mi w rękawiczkę dwie połyskujące kartki wielkości wizytówek. Pomyślałem, że to finał lecz jegomość zaserwował mi ciąg dalszy:
– Zbieramy co łaska na pielgrzymkę do Rzymu (itd. itd.)
Słuchając go przez chwilę uśmiechałem się po barejowsku, wreszcie odparłem:
– Pieniędzy też nie mam.
Na twarzy rozmówcy dostrzegłem konsternację.
Płynnym ruchem iluzjonisty przygotowującego się do prezentacji sztuczki wysunął z mojej dłoni obrazki i poczynił krok w tył. Rzucił coś w stylu „No, bywa i tak”, spojrzał na mnie tak jakby widział mnie ostatni raz żywego i począł rozglądać się za innym celem.

Powiem Wam, że po zdarzeniu z Cyganką zastanawiałem się jakiś czas nad „cygańskimi socjotechnikami”. Perfekcyjne stosowanie emocjonalnego szantażu, wydało się mi zbyt wyszukane jak na prostych ludzi. Dziś wiem, od kogo Cyganka pobierała nauki. Tylko powiedzcie, dlaczego ta nauka tak dobrze wychodzi w naszym kraju?

cyganka

