WYŚCIG OPĘTANYCH czyli PLUSY I MINUSY

by romskey

Przebudził mnie sen, w którym kilka drobnych postaci (dojrzałem pośród nich księdza i kilku znanych polityków) wpychało w centralną część mojego pola widzenia (od lewej strony) wielkie, marmurowe popiersie Tadeusza Mazowieckiego. Po chwili, z prawej, wybiegła osóbka zaopatrzona w wiaderko z brunatną, cuchnącą cieczą i wylała ją na pomnik. W ułamkach sekund, na plan wskoczył intelektualista i umieścił własne wiaderko z podobną zawartością na głowie profana. Mało estetyczna animacja skończyła się raptownie.

Z medialnego punktu widzenia śmierć znanej osoby jest tak samo nośnym zdarzeniem jak narodziny dwugłowej żyrafy czy sowy albinoski, dlatego zbiorowa, głośna reakcja nie dziwi, a raczej przywykłem. Gorzej, że reakcja ta przeradza się za każdym razem w wyścig, którego uczestnicy sprawiają wrażenie opętanych. Ludzie zaczynają rywalizować o szybkości reakcji i dosadność głoszonych osądów wobec spraw nie będących ich udziałem. Etyka, sens, sacrum? Sacrum od dawna nie ma w Polsce statystycznego znaczenia.

Ludzi przyzwoitych (a może tylko zrównoważonych?) dopada gorycz, gdyż nie godzą się na to, by jakiś drobny, wredny karzełek (x 10 mln) zakłócał im refleksję w takiej chwili. Jednak karzełka irytuje celebra, patos, krzyczy w niebogłosy: „winy nie zostały osądzone!”.

Magdalenka (1989), Okrągły Stół (1989), przywrócenie religii w szkołach (1990), Konkordat (1993), są tematami wzbudzającymi dyskusję. Wpływ tych zdarzeń na stan obecnej demokracji był niebagatelny, jednak łatwiej dziś ferować wyroki, gdy znamy konsekwencje. Jakie podejmowalibyśmy decyzje w tamtych czasach, gdy realia były inne, rozmowy były inne i sam kościół był inny?

Tadeusz Mazowiecki uważał, że Polska wiele Kościołowi zawdzięcza, że bez Kościoła nie byłoby wolności. Dlatego razem z ówczesnym ministrem edukacji prof. Henrykiem Samsonowiczem uznał argumenty Episkopatu, że religia powinna być w szkołach, bo gdy młodzi ludzie kończą podstawówkę i idą np. do szkół zawodowych, to zwykle tracą wszelki kontakt z Kościołem. Nie wiedział, że współcześnie kontakt z kościołem prowadzi do utraty kontaktu z kościołem.

tvp
(fot:tvp)

