TO MNIE WKURWIA

by romskey

Wczytałem się w wiadomości o wystąpieniu premiera na Kongresie Kobiet i jego sceptycyzm wobec zmian w ustawach o aborcji i związkach partnerskich nie zdziwił mnie a nawet nie wkurzył. Kato-norma. Doczytałem jednak coś o „Świetlikach” i musiałem uruchomić systemowy kalkulator. Dla niewiedzących „Świetliki” to drugi krok po „Orlikach”. Mają to być świetlice dla dzieci. Premier stwierdził, że nie znajdzie w budżecie 1.5 mld na ten cel – a konkretnie stworzenie 500 ośrodków. Choć rachunek nie był trudny, wolałem zaufać elektronice. 1.5 mld. podzielić na 500 szt. = 3mln zł/szt.

A teraz kilka obrazków:
Poniżej dom Basia i Adam za 893 tys. zł / stan pod klucz. Ponad 200 m² itd. Ceny gruntu nie wliczałem, nie tylko dlatego że są różne i w każdej gminie jest jakaś remiza czy kawałek ziemi we władaniu gminy. Dorzućmy jednak do równego rachunku 100 tys. zł. Czyli razem milion.
basia_i_adam

W każdym Świetliku mają być – bilard, komputery, siłownia, gry planszowe, sprzęt multimedialny.

Na dzieciach oszczędzać nie należy. Niech mają stół Gothic za 30. tys zł.

gothic

Komputery (pełny zestaw) niech będą LENOVO ThinkCentre Edge 72 za 2.5 tys/szt. Kupmy dzieciom 20. Daje nam to 50 tys.zł.
zestaw

Siłownia: 6-stanowiskowy GW6 za 20 tys zł ale dorzućmy hantle i komplet ręczników za 10 tys. Razem 30 tys. zł

zest

Gry planszowe. Tu ceny są raczej zabawne gdy kupimy coś od Chińczyków ale nie bądźmy skąpi. Wydajmy 50 tys. zł

gry-planszowe

Zestaw multimedialny, czyli jak rozumiem nagłośnienie, projektory. 50 tys.zł wystarczy na całkiem dobry.

mult

Podsumujmy: otrzymujemy sumę ok. 1 200 000 zł. (milion dwieście tysięcy). Dorzućmy 100 tys na ekipy malarskie, mebelki i klimatyzację czyli 1.300.000 zł. Świetlicami mogą opiekować się fundacje np. „Wioski dziecięce”. Nie mam pojęcia kto wtedy płaci ale dorzućmy 60 tys/rok. na wypłaty dla dwóch pracowników z dydaktycznym przygotowaniem i 40 tys/rok dla sprzątaczek. Dorzućmy 100 tys za wodę, prąd i internet (wydatki związane z utrzymaniem pokrywać chyba będzie gmina). Celowo zawyżyłem wszystkie koszty (a warto pamiętać, że przy tak potężnych zakupach mamy szanse na rabaty) aby ukazać coś absurdalnego – czego nie w pełni rozumiem. Koszt wypasionej świetlicy dla dzieci zamyka się w 50% planowanych kosztów – 1.5 mln. zł. Teoretycznie za sugerowany budżet można byłoby postawić 1000 a nie 500 Świetlików, a gdy ktoś ruszy głową nawet 1500 (adaptując gotowe pomieszczenia w gminach). Czy 750 mln. w budżecie znajdzie się?

Wiem, że jestem naiwnym idiotą, ale niech ktoś mnie oświeci, jak to działa? Czy tzw. „skok cywilizacyjny” w Polsce nie ma żadnych szans, bo brakuje środków na pokrycie wywindowanych do absurdu kosztów? Po akcji ABW przy autostradach mam jakiś uraz i jestem podejrzliwy co do sum pojawiających się w „zamówieniach publicznych”.

Jak oni to liczą???

Na zdjęciu, świetlica w Biłgoraju, która zrobiła wrażenie na delegacji z Warszawy.
bilder

