SPOSÓB NA SPRZEDAŻ

by romskey

Rzecz miała miejsce kilka, a może nawet kilkanaście lat temu, dlatego mogę zgrzeszyć niepamięcią szczegółów. Wzięta pisarka amerykańska położyła na stół wydawcy swoją nową książkę. Po kilku dniach została poproszona o spotkanie, w trakcie którego zaproponowano jej „wycięcie” 2 rozdziałów (ok. 30 kartek). Autorka zapytała o powód a wydawca stwierdził, że poruszono w nich zbyt głęboko psychologiczny kontekst menstruacji, co dla przeciętnego czytelnika nie będzie interesujące. Pisarka oburzyła się: „ależ to jest ogromnie ważny problem, nie można zepchnąć go na margines”. Wydawca upierał się przy swoim i wyjaśniał kontekst biznesowy. Konflikt wymknął się poza biuro. W obronie pisarki stanęły wszelkie możliwe organizacje feministyczne i opiniotwórcze media starające się uczynić z edytora seksistę, aroganta i ignoranta. Wg. wydawcy książka okrojona mogła liczyć na sukces, gdy nieokrojona byłaby porażką – to nie media czy organizacje poniosłyby odpowiedzialność za klapę. Doszło – o ile dobrze pamiętam – do kompromisu, ale mamy tu przykład zetknięcia się dwóch obszarów: „filozofii” i sprzedaży.

Masowy zachodni czytelnik nie preferuje „dramatów psychologicznych”. Sprzedaż zależy od czynnika atrakcyjności treści, emocjonalnego przyciągania a nie odpychania. Choroby, sport, polityka – w marketingu są na czarnej liście. Zapytacie więc, dlaczego sprzedają się książki polityków? Otóż dlatego, że nie są one o polityce ale o przekrętach, gafach, prywatnych sprawach. Podobnie dzieje się ze sportem i literaturą medyczną. Nie oznacza to, że głębsze problemy nie zasługują na uwagę. Po prostu, uwaga ta jest ograniczona (liczebnie), a wydawca chcąc zarobić musi dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Żaden poważny problem nie sprzeda się, o ile nie zostanie wsparty lub wyparty skandalizującą formą, kontekstem seksualnym czy patologicznym. Mamy tutaj odpowiedź na pytanie o to, dlaczego „treść” zostaje często zasłonięta silnie oddziałującą formą. Kto wymyśli metodę na masową sprzedaż ważnych treści (bez uzdatniaczy) dostanie nagrodę Nobla i postawione mu zostaną pomniki.

Dollar Books 3 shelves

Advertisements